تبلیغات
* رویانا * - اصول برنامه ریزی درسی
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : مائده جنگی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
* رویانا *
دام وطیور
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 13 دی 1390 :: نویسنده : مائده جنگی

ما میخواهیم در مورد سر فصلهای زیر با هم صحبت کنیم :

مقدمه

اهمیت برنامه ریزی

پیش نیازها ی برنامه ریزی درسی

اصول برنامه ریزی

چند نکته درباره اجرای بهتر برنامه

 

مقدمه :

((خوب است بدانیم برنامه ریزی نکردن یعنی برنامه برای شکست))

شاید در تعریف برنامه ریزی بشود گفت کمک گرفتن از ابزارها و روشها و طراحی شیوهها و تکنیکهایی برای نیل به هدف

وقتی صحبت از طراحی شیوه و کمک از ابزار به میان میاید پس میتوان نتیجه گرفت برنامه ریزی یک مهارت است که آموختنی است بدیهی است جهت پیاده کردن این آموخته ها باید صبر و حوصله و پشتکار داشت  در برنامه ریزی درسی یا تحصیلی ما به دنبال سرو سامان دادن یا نظم بخشیدن به مطالعه خود هستیم به طوریکه با کمترین صرف وقت و انرژی بهترین کارایی در یادگیری و یادسپاری راکسب کنیم اصولا برنامه ریزی یعنی تغییر رفتار و این تغییر رفتار ومقید شدن در ابتدا کمی مشکل به نظر میرسد ولی بدانیم هر تغییر رفتاری در بستر زمان نهادینه میشود پس باید در این راه صبور بود با اتکاء به خداوند تلاش و پشتکار داشت و هرگز ناامید نشد

برنامه ریزی یکسری اصول دارد که در همه مشترک بکار میرود ولی یکسری جزئیات و ریزکاری دارد که مختص هر فرد بوده و از فردی به فرد دیگر فرق میکند ما در اینجا اصول را میگوییم و همه ما بر اساس شناختی که از خود دارییم و با استفاده از اصول برنامه ریزی سعی میکنیم برنامه ای مناسب طراحی کنیم

نکته بعدی اینکه بر اساس هدف انتخابی برنامه ریزی هم میتواند کوتاه مدت (روزانه) میان مدت (هفتگی) و بلند مدت (ماهیانه و سالانه ) باشد ولی در برنامه ریزی درسی بیشتر برنامه هفتگی را مبنا قرار میدهند که هم برنامه روزانه را در خود جای داده و هم در راستای برنامه بلند مدت است

اهمیت برنامه ریزی :

1- تمرکز بیشتر روی اهداف (بجهت اینکه در برنامه ریزی همیشه نگاهمان به هدف است و آنرا مدام در ذهن میآوریم)

2- جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی ؛ برنامه ریزی مثل نشانی یا آدرس میماند که مارا مستقیما به مقصد میرساند

3-  بازدهی در مطالعه، توان یادگیری و یادآوری، زمان نگهداری مطالب در ذهن ، تمرکز ذهنی ،اعتماد به نفس و امید را افزایش میدهد

و میتوان گفت در یک کلام برنامه ریزی درسی به مطالعه ما شکل اصولی و منطقی میدهد به صورتی که با نظم درس بخوانیم و به مدد بعضی تکنیکها و راهکارها با کمترین صرف زمان بالاترین بازدهی را داشته باشیم

پیشنیازهای یک برنامه ریزی درسی  :

 بعد از انتخاب هدف باید سه متغیر حجم مطالب ، زمان در اختیار و تواناییها و محدودیتهای احتمالی خودمان  را مشخص کنیم  پس از انتخاب رشته به سراغ درسهایی که باید امتحان داد ضرایب هر کدام و سپس کتابهای مرجع و جزوه و کتابهای کمک درسی میرویم تا حجم مطالب را مشخص کنیم  و پس از مشخص کردن نقطه شروع و زمان کنکور؛ زمان در اختیار را هم مشخص میکنیم

اصول برنامه ریزی :

1- برنامه باید به صورت مکتوب و تا حد امکان توسط خودمان نوشته شود ؛ چرا خودمان؟

- ما از هرکس دیگری به توانایی درونی خودمان آگاهی داریم

- در بالابردن تجربه و افزایش آگاهی ما موثر خواهد بود

البته یادمان نرود حتما از یک فرد خبره و آگاه مشورت بگیریم

2- بازه زمانی یک هفته شاید مفیدترین نوع برنامه ریزی از نظر زمان است که بهترین بازده را دارد چون

- برای آنها که تحصیل میکنند برنامه ریزی باید منطبق با کلاسهای درسی آنها باشد و چون کلاسها هفتگی برنامه ریزی میشوند پس شایسته است که برنامه ما هم به صورت هفته ای تنظیم شود .

- این بازه، زمان مناسبی برای ارزیابی و پیداکردن ضعفهای احتمالی است

- در عمل هم قابلیت اجرایی بهتری دارد

البته در برنامه هفتگی برنامه روزانه گنجانده میشود و از آنطرف این برنامه در راستای برنامه ریزی بلند مدت ما خواهد بود شروع این بازه از صبح شنبه و انتهای آن جمعه در نظر گرفته میشود

3-حداکثر سعی خودمان را بکنیم که برنامه ما بر اساس واقعیات موجود - تواناییهای فردی ، محدودیتهای جانبی-بنا شود یکی از اشتباهات رایج به حساب نیاوردن این مولفه هاست و معمولا تخیل نویسی میشود

4- برای افزایش زمان مطالعه و رساندن به سقف مورد نظر الزاما آهسته و پلکانی عمل کنیم برای اینکار ابتدا سطح پایه مطالعاتی خودمان را تعیین میکنیم یعنی اینکه در یک زمان مثلا یک هفته چند ساعت مطالعه میکنیم  حالا هفته ای 20تا 30 دقیقه به زمان مطالعه اضافه میکنیم

5- در انتخاب دروس  در جدول برنامه ریزی موارد زیر را رعایت کنیم

الف : انتخاب همزمان چند درس با هم به عبارت دیگر به جای مطالعه یک درس؛  روزانه حداقل 3 درس مطالعه شود  تک درسی ذهن راخسته میکند

ب: تنوع درسی یعنی در سبد درسی روزانه ما درسهای خواندنی یا حفظ کردنی  در کنار درسهای درک کردنی و مفهومی وجود داشته باشد  در ضمن به یاد داشته باشیم که در ابتدای شروع برنامه درسی ساعات مطالعه درسهای مفهومی بیشتر است و هر چه به کنکور نزدیکتر میشویم به تدریج ساعات دروس حفظ کردنی بیشتر شود دلیل این کار هم بر میگردد به حفظ مطالب ؛  مطالب درک کردنی دیرتر از ذهن ما میرود ولی مطالب حفظ کردنی فرارتر هست پس نزدیک کنکور را برای آنها در نظر میگیریم.

ج: ترتیب مطالعه روزانه ؛  سعی کنیم در برنامه درسی روزانه دروسی که علاقه بیشتری داریم در ابتدا و انتهای برنامه درسی روزانه و درس یا دروسی که کمی مشکل داریم در میان آن دو باشد  در ابتدای دوره حواسها پرت است و در انتهای دوره ذهن کمی خسته

د: تعادل درسی یا همان وزن درسی ؛  هر درس بر اساس وزنی که دارد (در کنکور ضرایب هر درس) وقت گذاشته شود و مطاله شود اما نکته مهم اینه که همه درسها الزاما باید خوانده شوند و هیچ درسی کنار گذاشته نشود

ه: یادمان باشد در برنامه ریزی درسی خود یک بسته زمانی 30 تا 45 روزه در انتهای دوره برای مرور هر آنچه خوانده ایم کنار بگذاریم

6- استراحت و خواب :

ارزش یک استراحت و یا خواب خوب کمتر از یک مطالعه مفید نیست  اگر منحنی یادگیری را بررسی کنیم میبینیم پس از یک اوج یادگیری به مرور باگذشت زمان با افت یادگیری مواجه میشویم  و برای اینکه دوباره یادگیری را به نقطه مطلوب برسانیم الزامی است که به مغز استراحت دهیم

اگر ما بازه زمانی شروع یک مطالعه تا نیاز به استراحت را یک واحد مطالعه در نظر بگیریم :

- توصیه شده طول مدت یک واحد مطالعه بین 75 تا 90 دقیقه باشدکه البته در بین افراد مختلف کمی متغیر است و بدیهی است در طول هر واحد مطالعه بهتر این است که یک درس مطالعه شود

- مطالبی که در ابتدا و انتهای این واحد مطالعه قرار میگیرد بیشتر در حافظه میماند (این منافاتی با منحنی یادگیری ندارد )

- کلیات استراحت در نظر گرفته شده بر اساس واحد مطالعه به این صورت خواهد بود که بین دو واحد مطاله حدودا 15 دقیقه و هر سه واحد مطالعه 45 دقیقه و هر هفته مثلا نیمه دوم روز جمعه (نصف روز) و در بازه های زمانی بزرگتر میزان زمانی بیشتری اختصاص میدهیم

انتخاب نوع کاری که برای استراحت در آن 15 دقیقه یا 45 دقیقه در نظر میگیریم کاملا با خودمان هست و شخصی است ولی قدم زدن, نفس عمیق کشیدن، نگاه به دور دستها، ذکر گفتن، استفاده از تکنیکهای آرامش بخش ، دوش گرفتن ،تلفن زدن، چند حرکت ورزشی و... هم میتواند یکی از انتخابهای مفید باشد و برای تعطیلات آخر هفته  میتوان مسافرتهای کوتاه تفریحی یا زیارتی ، انجام ورزش مورد علاقه، دیدن مسابقه ورزشی با خانواده یا دوستان، دیدو بازدید اقوام ، زیارت قبور گذشتگان و ... انجام شود

در وقتهای استراحت کوتاه مدت ؛ بازی یارانه ای، تماشای تلویزیون وگوش کردن به آهنگهای تند علاوه بر خستگی چشم و گوش تمرکز ذهنی و روال فکری مغز را بهم میزند

در مورد خواب هم معمولا خواب 6 تا 8 ساعت توصیه شده که بهتر است 5 ساعت آن متوالی و در شب صورت گیرد چون بدن ما از نظر بیولوژیکی به خواب شب نیاز دارد یک ساعت خواب در شب مساوی چند ساعت خواب روزانه است در ضمن سکوت شب به استراحت بهتر ذهن و جسم ما  کمک میکند

بهتر است از میزان خواب پایه خود کم نکنیم ولی اگر ناچار شدیم درمدت زمانی کوتاه باشد و به یکباره انجام نگیرد

6- وقت آزاد یا جبرانی:

برای بالا بردن مانور و قدرت انعطاف برنامه درسی حدود 10 % از زمان یک برنامه درسی برای وقت جبرانی در نظر میگیریم این زمان برای هر روز و هر هفته جداگانه در نظر گرفته میشود زمان آن روزانه معمولا یک واحد مطالعه و در آخر هفته 2 تا 3 واحد مطالعه در نظر میگیرند

وقت آزاد حداقل دو کاربرد دارد

i ) اگر در درس یا دروسی از برنامه عقب ماندیم نباید نگران باشیم آنها را در همان روز در وقت جبرانی مطالعه میکنیم یا اگر باز هم نرسیدیم در وقت جبرانی آخر هفته عقب ماندگی را جبران میکنیم.

ii) اگر به هر دلیلی درس عقب مانده ای نداشتیم خوب چه بهتر حالا وقت آنست که  درسهایی که کمی ضعیف تر هستیم و قبلا مشخص کرده ایم را مطالعه میکنیم

8- برای محصلین دانشگاهها یا آموزشگاهها برنامه ریزی باید بر اساس دروس روزانه آنها صورت بگیرد یعنی مطالعه درسی که امروز در کلاس  تدریس شده؛  چون فرایند  یادسپاری پس از 24 ساعت به سرعت کاهش میابد ومیتواند به فراموشی تا75 درصد مطالب بیانجامد

 فراموش نکنیم که بیشترین میزان فراموشی مربوط به 24 ساعت اولیه پس از یادگیری است

 

چند نکته در باره اجرای بهتر برنامه :

1- نظم در امور کلیدی ترین تضمین اجرای برنامه

2- تقسیم انرژی در کل دوره برنامه ریزی

3- صبرو شکیبایی

4- عدم تعطیلی برنامه حتی اگر چند ساعت یا روز از برنامه اجرا نشود

 تعطیلی برنامه خط قرمز ماست برای خودمان و برنامه ای که ریختیم ارزش قائل شویم به هر بهانه ای برنامه را دور نزنیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم

5- خودمان را فقط با خودمان مقایسه کنیم با خودمان رقابت کنیم رقیب اصلی ما؛ خود ماهستیم به دیگران کاری نداشته باشیم و اینکه دیگران چند ساعت میخوانند

6- ایجاد نظام خود کنترلی یا خود ارزیابی و پاداش و تنبیه  برای کوتاهیها تنبیه و برای تلاشها تشویق قرار بدیم

7- ایجاد انگیزه درونی ،انرژی مثبت،کسب آمادگیهای روانی لازم قبل ازمطالعه ، شادابی ، مثبت نگری، پشتکار و... در طول مسیر خیلی به ما کمک میکند

8- و مهمترین قسمت کار اتکا و کمک از قدرت لایزال الهی این منبع بی پایان فیض و کرم هستی است

 

                                                                                                  همه موفق باشیم





نوع مطلب : مطالعه و یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 9 تیر 1392 06:27 ب.ظ
خیلی عالی بود ممنونم
چهارشنبه 9 اسفند 1391 10:43 ب.ظ
سلام
واقعا ممنون از راهنمایی هاتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب